Jacqueline Munnichs - Altijd veilig

 

Die ouderwetse beleefdheid... eigenlijk is daar niet zo veel mis mee. Het is duidelijk, het respecteert de verhoudingen. Als ik er zo over nadenk, wordt die ouderwetse beleefdheid sterk ondergewaardeerd.

 

Veel gehoord is dat het niet klantvriendelijk is, stijf en onpersoonlijk. Toch hoeft het dat niet te zijn. Sterker nog, ouderwetse beleefdheid heeft enkele sterke punten waarmee je als ondernemer graag je voordeel doet.

 

Zeker, het is de trend, elkaar gelijkwaardig benaderen. Ik ben er zelf een voorstander van. En toch, als ik zo om me heen kijk...  vind ik het soms ook een beetje doorschieten, hoor. Te amicaal.

 

En als dat niet zo voelt voor je klant of zakelijke relatie, dan kom je al snel op een hellend vlak. Nog erger als het ook niet zo voelt voor jou als ondernemer... dan voelt de andere partij zich niet serieus genomen. Klanten prikken er direct doorheen. En dat, ondernemer, werkt bij voorbaat averechts.

 

Hoe de juiste weg te benaderen? Tja, er is geen kant-en-klaar antwoord. Met joviaal, amicaal en populair doen, wil je als ondernemer natuurlijk de sfeer goed krijgen. Begrijpelijk. Gezelligheid verkoopt goed. Maar ergens zit zo’n dun scheidingswandje. Een gevoel. Dat kun je niet van tevoren bepalen. Dat is zoals vriendschappen: het klikt, of niet.

 

Uiteindelijk is het ook afhankelijk van specifieke media. Is het gewenst om een klant een appje te sturen? Dat voelt voor menigeen als heel persoonlijk. Spreek je de klant aan met jij of u? En dan let op! Wat je sprekende kunt zeggen, geldt niet voor het geschrevene. Wat op papier staat, of op het scherm, wordt in eerste instantie als waar ervaren. Dat is de kracht, maar ook de valkuil.

 

Hoe amicaal wil jij zijn?

 

Kijk naar de belangen die meespelen en laat blijken dat je deze respecteert. Natuurlijk zijn die anders bij hypotheken dan bij telefoonhoesjes.

 

Gezien de omstandigheden kies je bij voorkeur voor een iets meer formele benadering. Hoe? Dat is niet van tevoren te bepalen. Vertrouw op je gevoel.

 

Zeker bij websites, brochures, et cetera. Die worden vaak gelezen in situaties waar je als ondernemer niet bij bent. Op dat moment is er dus geen gelegenheid voor verdere uitleg.

 

En soms vinden klanten een formele benadering ook meer dan voldoende. Ze willen gewoon dat het goed is geregeld en daarvoor betalen. Dat moet je dan respecteren.

 

Natuurlijk is er niks mis mee om gewoon hartelijk te zijn. Mits het ook oprecht is. Niet geveinsd. Kies anders voor een ouderwetse beleefde en attente benadering. Altijd veilig.

 

Jacqueline Munnichs

adviseur strategische communicatie & tekstschrijver

ZAKEN|TAAL, van concept tot tekst

 

 

 

Artikel geplaatst op: 15 December 2016

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 BrabantZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.