Ondernemingsplan zwakste plek bij startende mkb'ers

 

Het maken van een goed ondernemingsplan blijkt achteraf gezien de zwakste plek bij starters in het mkb.

 

Dat laat de maandelijkse MKB Monitor van MKB Servicedesk zien.

 

Bijna duizend ondernemers gaven in deze online enquête aan waar ze, achteraf gezien, veel meer over hadden willen of moeten weten toen ze hun ondernemersavontuur begonnen.

 

Met 44 procent van de stemmen werd het maken van een goed ondernemingsplan het vaakst genoemd. De respondenten hadden graag meer advies en begeleiding gehad.

 

Dat gold ook voor het werven van klanten (20 procent), gevolgd door kennis over financiering en het kiezen van de juiste rechtsvorm (allebei zo'n 10 procent).

 

“Vrijwel niks is zó bepalend voor je overlevingskansen," zegt Frank van Rutten van MKB Servicedesk over het businessplan.

 

"Maar wat we nog steeds vaak zien, is dat een beginnende ondernemer genoegen neemt met een idee waar hij zelf enthousiast van wordt, waardoor hij niet grondig genoeg vérder onderzoekt. Dat is een blinde vlek die veel ondernemers achteraf betreuren.”

 

foto: ehba-hardenberg.nl

 

 

 

Artikel geplaatst op: 10 Oktober 2017

Delen



0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2017 BrabantZaken/Delite | Built by Delite, powered by Envation.