Jacqueline Munnichs - Zo makkelijk is dat!

 

Geen enkele ondernemer zal het zijn ontgaan. Dit is geen tijdperk van veranderingen, dit is een verandering van tijdperk.


 

De digitalisering heeft de hele wereld met elkaar verbonden, de samenleving verandert in hoog tempo en de contouren van de netwerksamenleving worden steeds duidelijker.

 

Houvast, ondernemer, daaraan heb je behoefte. Dat kan met ‘Start with why?’, zoals Simon Sinek stelt. Waarom ben jij, als ondernemer, eigenlijk begonnen met het doen wat je doet? En waarom moet dat iemand interesseren?

 

Beter is, ondernemer, als je dit samen met je medewerkers doet. In een netwerkmaatschappij vindt de waardebepaling van onderaf plaats. Of je hier iets of niets mee doet, dat behoort natuurlijk voor elke ondernemer tot zijn eigen verantwoordelijkheid.

 

En toch is het niet geheel vrijblijvend. Ook dit, ondernemer, behoort tot duurzaam ondernemen. Heel intrinsiek. En daarvoor is dan geen separaat duurzaamheidsverslag nodig en het vergt geen zorgvuldige selectie van de juiste sponsoring.

 

Als je als bedrijf helder communiceert ‘wat jullie geloven’, ben je in staat om bruggen te bouwen. Dat is mooi. Mensen die datzelfde geloven, geven immers makkelijker hun vertrouwen. Ze doen vaak met alle liefde extra moeite om deze producten en merken in hun leven te integreren. Alle kans dat het bakens of symbolen worden voor de waarden en opvattingen die ze belangrijk vinden.

 

Steeds meer zien we organisaties als waardegemeenschappen. Het is ook de basis voor de profilering van je onderneming vanuit een breder perspectief. Belangrijk.

 

Dat blijkt uit onderzoek van de Edelman Trust Barometer 2017. En het past bij mijn ervaringen: niet altijd wordt het concrete nieuwsitem uit een persbericht overgenomen, wel vaak de manier waarop de onderneming wordt gepresenteerd. Zeg maar het frame. 

 

We zien een onderneming dus graag als een organisatie die ergens voor staat. Dat geeft richting aan de producten en diensten. En wie dit goed over de bühne krijgt, heeft volgens mij eveneens een sterke marketingtool in handen.

 

Hoe zorg jij voor de juiste waardebepaling van je onderneming?

Zorg dat je als ondernemer zelf overzicht hebt op het geheel.

Stel jezelf de vraag waarom jij ooit met deze onderneming bent begonnen, wat waren je drijfveren?

Geef medewerkers de ruimte: inspireer, geef samen betekenis aan nieuwe situaties.

Bepaal samen wat jullie belangrijk vinden, hoe jullie dat willen bereiken en aan welke wereld jullie willen werken.

 

De basis om duurzaam te ondernemen in een netwerksamenleving. Zo makkelijk is dat!

 

Jacqueline Munnichs

adviseur strategische communicatie & tekstschrijver

ZAKENTAAL, concept tot tekst

 

 

 

0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
Nieuws van onze leden
Jumbo distributiecentrum bloemenJumbo verhuist distributiecentrum bloemen Jumbo heeft vandaag de deuren geopend van haar nieuwe distributiecentrum en binderij voor bloemen. Door de groeiende populariteit van boeketten en bloemen bij Jumbo, was de vorige locatie aan de Zuidkade te krap geworden. Het nieuwe pand aan Amert 504 in Veghel heeft een oppervlakte van maar liefst 5.000 m², een verdubbeling van de capaciteit. Dankzij de nieuwe locatie kan Jumbo aan de sterk groeiende vraag naar bloemen blijven voldoen en seizoenspieken opvangen. De focus komt te liggen op de productie van boeketten. Deze worden ter plekke met de hand gemaakt door de bindsters van Jumbo. Het nieuwe distributiecentrum werd geopend door Kitty van Eerd - echtgenote van Karel van Eerd, oprichter van het familiebedrijf. Tevens nam zij de allereerste bos bloemen in ontvangst.
Berg & PartnersTijd voor reflectie bij Berg&PartnersDe wereld om ons heen verandert in razend tempo. Dat heeft direct en indirect invloed op de manier waarop bedrijven moeten worden geleid en ingericht. Om nu, maar zeker ook in de toekomst succesvol te blijven, is het noodzakelijk om als organisatie jezelf opnieuw te blijven uitvinden. Dat vraagt echter veel van de decision makers. Het Eindhovense bureau Berg & Partners ondersteunt directie en management, hun medewerkers en daarmee de hele organisatie in het begeleiden van succesvolle veranderingen of nieuw perspectief. Een openhartig interview met oprichter en partner Marcel van Bergen én partner in crime Wilbert Savonije. Samen met een team van 11 professionals ondersteunen zij onder andere directie en management van MKB-ondernemingen, familiebedrijven, multinationals en zorginstellingen in hun next steps als leiders.
© 2019 BrabantZaken | Built by Delite, powered by Envation.