Jacqueline Munnichs - Zo makkelijk is dat!
Geen enkele ondernemer zal het zijn ontgaan. Dit is geen tijdperk van veranderingen, dit is een verandering van tijdperk.
De digitalisering heeft de hele wereld met elkaar verbonden, de samenleving verandert in hoog tempo en de contouren van de netwerksamenleving worden steeds duidelijker.
Houvast, ondernemer, daaraan heb je behoefte. Dat kan met ‘Start with why?’, zoals Simon Sinek stelt. Waarom ben jij, als ondernemer, eigenlijk begonnen met het doen wat je doet? En waarom moet dat iemand interesseren?
Beter is, ondernemer, als je dit samen met je medewerkers doet. In een netwerkmaatschappij vindt de waardebepaling van onderaf plaats. Of je hier iets of niets mee doet, dat behoort natuurlijk voor elke ondernemer tot zijn eigen verantwoordelijkheid.
En toch is het niet geheel vrijblijvend. Ook dit, ondernemer, behoort tot duurzaam ondernemen. Heel intrinsiek. En daarvoor is dan geen separaat duurzaamheidsverslag nodig en het vergt geen zorgvuldige selectie van de juiste sponsoring.
Als je als bedrijf helder communiceert ‘wat jullie geloven’, ben je in staat om bruggen te bouwen. Dat is mooi. Mensen die datzelfde geloven, geven immers makkelijker hun vertrouwen. Ze doen vaak met alle liefde extra moeite om deze producten en merken in hun leven te integreren. Alle kans dat het bakens of symbolen worden voor de waarden en opvattingen die ze belangrijk vinden.
Steeds meer zien we organisaties als waardegemeenschappen. Het is ook de basis voor de profilering van je onderneming vanuit een breder perspectief. Belangrijk.
Dat blijkt uit onderzoek van de Edelman Trust Barometer 2017. En het past bij mijn ervaringen: niet altijd wordt het concrete nieuwsitem uit een persbericht overgenomen, wel vaak de manier waarop de onderneming wordt gepresenteerd. Zeg maar het frame.
We zien een onderneming dus graag als een organisatie die ergens voor staat. Dat geeft richting aan de producten en diensten. En wie dit goed over de bühne krijgt, heeft volgens mij eveneens een sterke marketingtool in handen.
Hoe zorg jij voor de juiste waardebepaling van je onderneming?
Zorg dat je als ondernemer zelf overzicht hebt op het geheel.
Stel jezelf de vraag waarom jij ooit met deze onderneming bent begonnen, wat waren je drijfveren?
Geef medewerkers de ruimte: inspireer, geef samen betekenis aan nieuwe situaties.
Bepaal samen wat jullie belangrijk vinden, hoe jullie dat willen bereiken en aan welke wereld jullie willen werken.
De basis om duurzaam te ondernemen in een netwerksamenleving. Zo makkelijk is dat!
Jacqueline Munnichs
adviseur strategische communicatie & tekstschrijver
0 reacties