'Outletcentra eten elkaar op'

 

De bestaande en geplande outletcentra in Nederland mikken gezamenlijk op meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar.


 

Als ook outlets over de grens worden meegerekend, ligt het totaal op 27 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van INretail naar de kannibalisatie tussen outletcentra.

 

De brancheorganisatie wijst er onder meer op dat inwoners in een aantal regio’s bij vijf verschillende outlets worden meegerekend, als wordt uitgegaan van een uur reistijd met de auto.

 

"Het kannibaliserende effect is enorm," concludeert INretail.

 

De organisatie wil de opkomst van outletcentra in Nederland een halt toeroepen omdat er al genoeg van zouden zijn. Momenteel zijn er merkendorpen in Roermond, Roosendaal en Lelystad.

 

Een directe bedreiging voor Roermond lijkt zich in Duisburg af te tekenen. Daar wordt gewerkt aan de vestiging van een 30 hectare groot merkendorp (zie illustratie) naar Roermonds en Maasmechels voorbeeld.

 

Ondertussen komen er in Nederland mogelijk nog drie bij. Zo opent Halfweg zijn deuren in 2018 en staat de opening in Zevenaar voor 2020 gepland.

 

Zowel Halfweg (drie miljoen bezoekers) als Zevenaar (een miljoen) rekenen zich volgens de brancheorganisatie te rijk. Dat zou ook gelden voor de beoogde Holland Outlet Mall in Zoetermeer, waar zeven miljoen bezoekers voor worden verwacht.

 

Dat is volgens INretail bijna 35 procent van het totaal aantal verwachte outletbezoekers in ons land.

 

INretail is een gekend tegenstander van meer outlets en wil dat de focus op de versterking van bestaande centra komt te liggen. Zo heeft ons land volgens de organisatie juist de behoefte aan minder winkelmeters.

 

bron: retailtrends.nl

 

 

 

0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2019 BrabantZaken | Built by Delite, powered by Envation.