KvK-campagne om zakelijke tegenslag uit taboesfeer te halen

 

De Kamer van Koophandel is een campagne begonnen die ondernemers kan helpen een 'comeback' te maken. In mini-documentaires vertellen acteur en presentator Jörgen Raymann, culinair ondernemer Ron Blaauw en modestyliste Danie Bles hun verhaal. 


 

Om ondernemers te stimuleren om eerder hulp te zoeken en hun zorgen uit te spreken, opent de KvK bovendien een 24-uurs ‘comeback’-lijn. Ondernemers in zwaar weer kunnen anoniem bellen naar 0800-1014.

 

Ze krijgen deskundigen aan de lijn, ook de drie BN'ers zitten in het belpanel.

 

Ruim de helft (52 procent) van de Nederlandse ondernemers heeft weleens een periode van zwaar weer meegemaakt. En ruim tien procent heeft ondanks de economische groei nog steeds te kampen met forse zakelijke tegenslag.

 

Ze worden geconfronteerd met argwaan over de werkelijke reden van de tegenslag, wantrouwen bij banken en klanten en soms ook sociale uitsluiting. Stress, ook in het gezin, en slapeloze nachten zijn het gevolg. Velen spreken hun privérekening aan om gaten te dichten.

 

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Nederlandse ondernemers over ondernemen in zwaar weer’ dat de KvK heeft laten uitvoeren in haar ondernemerspanel.

 

Achteraf vindt ruim een derde van de ondernemers dat ze hun problemen anders hadden moeten aanpakken en een vijfde dat ze te lang hebben gewacht hun zorgen met anderen te delen.

 

“Ondernemers zijn bang voor een self fulfilling prophecy: als ik m’n zorgen uitspreek, dan komt het ook uit,” zegt Rob Coolen, lid van de raad van bestuur van de KvK.

 

“Maar zwijgen kan leiden tot grotere problemen. Jaarlijks spatten zo duizenden ondernemersdromen uiteen.”

 

foto: banken.nl

 

Download het rapport Ondernemers in zwaar weer

 

 

 

0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2019 BrabantZaken | Built by Delite, powered by Envation.