Werkgroep maakt zich sterk voor betere treinverbindingen in grensregio's

 

Er staat een internationale werkgroep in de steigers die zich sterk zal maken voor betere en snellere treinverbindingen in de grensregio’s.


 

Dat heeft het Benelux-parlement besloten tijdens een vergadering in het Gouvernement Maastricht (foto).

 

De taskforce moet ook werk maken van betere aansluitingen, het vereenvoudigen van de kaartjesverkoop en uniforme ticketprijzen.

 

“Goed openbaar vervoer in de grensregio’s is van groot economisch belang," zegt gedeputeerde Hubert Mackus.

 

"Goed voor het toerisme, goed voor de arbeidsmobiliteit en goed voor de consument. We proberen met het project Eurekarail verschillende spoorlijnen nieuw leven in te blazen of te verbeteren. Het besluit van het Benelux-parlement is een mooie steun in de rug.”

 

Het Benelux-parlement vergaderde voor het eerst sinds de oprichting in 1955 in Maastricht. Het parlement bestaat uit 49 parlementsleden: 21 van de Eerste en Tweede Kamer Nederland, 21 leden van het Belgische federale parlement en de gemeenschaps- en gewestparlementen en zeven leden van Luxemburgse Parlement.

 

De aanbevelingen van het Benelux-parlement zijn bindend voor de nationale regeringen. Dat geldt ook voor het voorstel om een Taskforce op te richten, een aanbeveling die zonder tegenstemmen werd overgenomen.

 

Provincie Limburg werkt actief samen met Provincie Noord-Brabant om onbegrensd treinreizen te bevorderen. Hiertoe is het programma EurekaRail opgezet dat zich daarop richt.

 

EurekaRail heeft inmiddels de eerste successen geboekt. Zo is een Europese subsidie toegezegd voor een verdubbeling en elektrificatie van de spoorlijn Heerlen-Aken, is er in het regeerakkoord steun toegezegd voor reactivering van de spoorlijn Weert-Hamont en maakt de Duitse regering middelen vrij voor verdubbeling spoor Venlo-Viersen.

 

foto: Johannes Timmermans

 

 

 

0 reacties

Plaats je reactie:

Ik ben geen robot
© 2019 BrabantZaken | Built by Delite, powered by Envation.